Ισχυροποιούνται στις διεθνείς αγορές το τσίπουρο και το ούζο
Θωρακισμένα και πιο ισχυρά είναι εδώ και λίγες ημέρες στις διεθνείς αγορές δυο προϊόντα, ούζο και τσίπουρο, που… τα ονόματά τους και μόνο θυμίζουν Ελλάδα.
Το ούζο και το τσίπουρο τα οποία έλαβαν το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να καταχωρηθούν στο διεθνές μητρώο της Πράξης της Γενεύης του Παγκόσμιου Οργανισμού Διανοητικής Ιδιοκτησίας, (WIPO), ως Προϊόντα Γεωγραφικών Ενδείξεων (ΠΓΕ).
Μεγάλοι «πρωταγωνιστές» αυτής της προσπάθειας ήταν ο Σύνδεσμος Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων & Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ), η Ένωση Αποσταγματοποιών Αμπελοοινικών Προϊόντων Ελλάδος (ΕΝΑΠΑΠΕ) αλλά και οι υπηρεσίες του Γενικού Χημείου το Κράτους.
Μιλώντας στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων & Αλκοολούχων Ποτών, Νίκος Καλογιάννης επισημαίνει πως με τη συγκεκριμένη απόφαση τα δυο ελληνικά προϊόντα «θα μπορούν να απολαμβάνουν προστασίας στα συμβαλλόμενα στην Διεθνή Συμφωνία της Λισαβόνας Κράτη ακριβώς όπως ακριβώς προστατεύονται στην ΕΕ» ενώ «αποκτούν σημαντικό διαπραγματευτικό πλεονέκτημα σε συνομιλίες της ΕΕ με τρίτα κράτη για διμερείς αναγνωρίσεις Γεωγραφικών Ενδείξεων. Πλέον δεν θα μπορεί εύκολα να εξαιρεθούν από συνομιλίες και συμφωνίες».
Από τη μεριά του ο πρόεδρος της ΕΝΑΠΑΠΕ, Δημήτρης Αποστολάκης μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ έκανε λόγο για «μεγάλη επιτυχία του κλάδου» καθώς «είναι η πρώτη φορά που δόθηκε η δυνατότητα στις Ενώσεις μας να συμμετάσχουν στην διαδικασία ενεργά, με τη συνδρομή του εξειδικευμένου σε θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας δικηγορικού γραφείου του συμβούλου μας καθηγητή, Θεόδωρου Γεωργόπουλου, καθιστώντας τις Ενώσεις μας συνδικαιούχους των άνω γεωγραφικών ενδείξεων».
Με τη συγκεκριμένη απόφαση της ΕΕ το Ούζο και το Τσίπουρο αναγνωρίζονται «σε 9 εμπορικά σημαντικές για την Ελλάδα χώρες» όπως είπε ο κ. Αποστολάκης, καθώς ναι μεν «τα προϊόντα αυτά προστατεύονται στα όρια της ΕΕ καθώς και στις χώρες τις οποίες η ΕΕ συνάπτει διμερείς σχέσεις» ωστόσο «η σύναψη διμερών εμπορικών σχέσεων με τις τρίτες χώρες είναι χρονοβόρες και τελικά πολλές φορές δεν συμπεριλαμβάνουν όλα τα προϊόντα».
«Πολλά τα κέρδη για την ελληνική αποσταγματοποιία»
Με το 70% περίπου των δυο προϊόντων να εξάγονται στις διεθνείς αγορές, γίνεται εύκολα αντιληπτή η βαρύτητα της εν λόγω απόφασης. «Η ισχυροποίηση των προϊόντων στις διεθνείς αγορές είναι ιδιαίτερα σημαντική» υπογράμμισε ο κ. Καλογιάννης συμπληρώνοντας ότι «η Γεωγραφική Ένδειξη ισχυροποιεί τα προϊόντα μας έναντι των όποιων ανταγωνιστικών από άλλες χώρες».
«Η εισαγωγή των γεωγραφικών ενδείξεων “Ούζο” και “Τσίπουρο/Τσικουδιά” στο διεθνές μητρώο της Πράξης της Γενεύης αποδεικνύει την βούληση της ελληνικής πολιτείας και της Ε.Ε. να στηρίξει τα σημαντικά για την χώρα μας αυτά προϊόντα» είπε ο κ. Αποστολάκης καθώς όπως τόνισε «όσο πιο “ασφαλές” γίνεται το περιβάλλον στο οποίο θα κινηθούμε για την επίτευξη των πολυπόθητων εξαγωγών τόσο πιο εύκολη θα είναι η επίτευξη του στόχου διότι πολλές εξαγωγικές προσπάθειες δεν ευόδωσαν ή δεν είχαν συνέχεια διότι οι δυσκολίες που προέκυψαν, μέσω της γραφειοκρατίας, για την εισαγωγή σε τρίτες χώρες χωρίς διμερείς σχέσεις ήταν ανυπέρβλητες».
Ιδιαίτερα ευοίωνο φαντάζει το μέλλον του κλάδου της ελληνικής αποσταγματοποιίας καθώς οι άμεσα εμπλεκόμενοι φέρονται να έχουν θέσει νέους στόχους. Όμως για την επίτευξη αυτών, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΑΟΠ χρειάζονται να γίνουν τέσσερα βήματα.
Αρχικά όπως λέει, θα πρέπει να δημιουργηθούν προγράμματα «υποστήριξης των εξαγωγών, με προβολή των ελληνικών αποσταγμάτων, που εξάγονται και αποτελούν πρεσβευτές της χώρας μας στο εξωτερικό». Η όλη προσπάθεια να υποστηριχθεί «από το Υπουργείο Εξωτερικών και τις πρεσβείες της χώρας μας ανά τον κόσμο», σημειώνει
Επίσης, ο κ. Καλογιάννης αναφέρει στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι ζητά την επίλυση των θεμάτων «που ουσιαστικά αφορούν ταμειακές δυσλειτουργίες και πρακτικά δυσχεραίνουν τη συμμετοχή των μικρών οικογενειακών μονάδων του κλάδου στα προγράμματα αυτά» υπογραμμίζοντας ότι «με τη συμμετοχή της Enterprise Greece ως φορέα υλοποίησης των προγραμμάτων, από κοινού με τον ΣΕΑΟΠ, τέτοια θέματα μπορούν να παρακαμφθούν».
Τέλος, σύμφωνα με τον ίδιο, θα πρέπει να ενταχθούν τα αποστάγματα «στις δράσεις προβολής του Γαστρονομικού Τουρισμού του Υπουργείου Τουρισμού». Την ίδρυση μια Εθνικής Επιτροπής Αποσταγμάτων ζητά από τη μεριά του ο πρόεδρος της ΕΝΑΠΑΠΕ «παίρνοντας παραδείγματα από την επιτυχημένη πορεία αντίστοιχων κλάδων άλλων χωρών».
Και συνεχίζει: «Το βασικό ζητούμενο αυτής της διαδικασίας είναι η παραγωγή ποιοτικών προϊόντων προκειμένου να διατηρηθεί το ελληνικό απόσταγμα υψηλά στην ελληνική αγορά αλλά και κυρίως προκειμένου να βρει βηματισμό στις διεθνείς αγορές» υπογραμμίζοντας ότι «μπορεί να συμβεί εάν όλοι οι κρίκοι που απαρτίζουν την αλυσίδα της παραγωγής των αποσταγμάτων εργαστούν συντεταγμένα προς αυτή την κατεύθυνση».