Ένα ακόμα φορολογικό βάρος θα κληθούν να σηκώσουν οι κάτοικοι των χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετά την απόφαση του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου να επιβάλλει νέους φόρους στα ορυκτά καύσιμα το 2027.

Μετά από πολύωρες διαπραγματεύσεις, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη (μέσω του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης) συμφώνησαν σε μια συνολική μεταρρύθμιση της αγοράς ορυκτών καυσίμων. Μια μεταρρύθμιση που από το 2027 θα φέρει νέους φόρους.
Από το 2027 λοιπόν, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μειώσει σημαντικά την τιμή των δικαιωμάτων εκπομπών CO2 και θα φορολογήσει τις εκπομπές ρύπων όχι μόνο της βιομηχανίας μεταφορών, αλλά από όλους τους τύπους μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένων των ιδιωτικών, καθώς και αυτές από το πετρέλαιο θέρμανσης.
Όπως αντιλαμβάνεστε, η απόφαση αυτή αναμένεται να μην ευχαριστήσει τον κλάδο των οδικών μεταφορών, αλλά ούτε και τους ιδιώτες, μιας και θα δουν το κόστος χρήσης ενός αυτοκινήτου βενζίνης ή πετρελαίου να αυξάνεται ακόμη περισσότερο. Και επιπλέον, για όσους έχουν θέρμανση που δεν είναι ηλεκτρική και καταναλώνει πετρέλαιο, ο λογαριασμός θα είναι ακόμα πιο υψηλότερος.

Σκοπός της νέας φορολογίας είναι να αποτρέψουν τους οδηγούς από την χρήση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και να τους οδηγήσουν προς μία πιο βιώσιμη κινητικότητα, δηλαδή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πολύ πριν απαγορευτεί η πώληση νέων αυτοκινήτων συμβατικής τεχνολογίας. Μην ξεχνάτε, το τελευταίο έχει προγραμματιστεί να συμβεί από το 2035. Προς το παρόν, δεν έχει δοθεί στην δημοσιότητα το ακριβές ύψος του νέου αυτού φόρου, καθώς δεν θα εφαρμοστεί κάπου άμεσα.
Όλα αυτά όμως θα εξαρτηθούν από τις τιμές των καυσίμων. Εάν συνεχίσουν δηλαδή να είναι πολύ υψηλές μέχρι τότε, μιας και τώρα οφείλεται σε διάφορες γεωπολιτικές αναταράξεις, όπως ο πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Συγκεκριμένα, εάν το φυσικό αέριο ξεπεράσει σε τιμή τα 106 ευρώ ανά MWh, το μέτρο θα αναβληθεί για ένα χρόνο. Θα πρέπει όμως να αναφερθεί ότι ορισμένοι βασικοί τομείς της οικονομίας θα εξαιρεθούν από τον πρόσθετο φόρο στα καύσιμα, όπως αυτοί της γεωργίας και της αλιείας, καθώς και οι πετρελαιοκίνητες αμαξοστοιχίες.

Σε ατομικό επίπεδο, τα νοικοκυριά θα πληρώνουν φόρο εκπομπής ρύπων για θέρμανση μέσω φυσικού αερίου ή πετρελαίου από το 2027, αλλά και εδώ οι λεπτομέρειες της εφαρμογής των νέων μέτρων δεν έχουν γίνει ακόμα γνωστές.
Για να βοηθηθούν τα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος και να στραφούν όσο πιο γρήγορα γίνεται σε καθαρότερες μορφές πηγών ενέργειας για την μετακίνηση και την θέρμανση, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της Ε.Ε. ενέκριναν ένα νέο ταμείο υποστήριξης 86,7 δισ. ευρώ για το διάστημα από το 2026 έως το 2032.

Όσον αφορά τις εταιρείες, θα δουν τα δικαιώματα εκπομπών CO2 να μειώνονται από χρόνο σε χρόνο. Επί του παρόντος, για να καλύψουν τις εκπομπές CO2, οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας και οι ενεργοβόρες βιομηχανίες που ασχολούνται με τον χάλυβα και το τσιμέντο, πρέπει να αγοράζουν ειδικές «άδειες ρύπανσης» στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού συστήματος εμπορίας εκπομπών.
www.carandmotor.gr