“Τα κέρδη τους, οι νεκροί μας”. Αυτό ήταν το σύνθημα όλων όσοι διαδήλωσαν σήμερα, Κυριακή (5/3), στο Σύνταγμα, στον απόηχο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, που κόστισε τη ζωή σε τουλάχιστον 57 ανθρώπους.

Στο κάλεσμα που απηύθυναν εργαζόμενοι σιδηροδρομικοί, στο πλαίσιο της 48ωρης απεργίας τους, ανταποκρίθηκαν πάνω από 15.000 άνθρωποι, εργαζόμενοι, μαθητές, φοιτητές, ηλικιωμένοι και οικογένειες με παιδιά. Ήδη, πριν από την προγραμματισμένη έναρξη του συλλαλητηρίου στις 11:00 το πρωί, εκατοντάδες κόσμου είχε ξεκινήσει να καταφτάνει στο Σύνταγμα, κρατώντας πλακάτ ή μαύρα μπαλόνια.
“Οι ζωές μας μετράνε”, “Η δολοφονία να μην συγκαλυφθεί”, “Φοιτητές ήτανε..”, “Ήταν η κακιά η (χ)ώρα”, ήταν μερικά από τα συνθήματα στα πλακάτ.
Εργαζόμενοι Hellenic Train: “Δεν ήταν ανθρώπινο λάθος”

“Στην αρχή είχαμε απορία για το τί έγινε. Μετά η απορία έγινε θλίψη. Τώρα είναι οργή. Οργή για όλα αυτά που έπρεπε να γίνουν και δεν έγιναν. Για όλα αυτά που φωνάζαμε εμείς στα σωματεία, σαν σιδηροδρομικοί, και δεν έχουν κάνει τίποτα από το 2000. Κανένας δεν μας άκουγε. Μας λοιδορούσαν. Μας έλεγαν τεμπέληδες. Έλεγαν ότι παίρνουμε πολλά λεφτά, μας έλεγαν εργατοπατέρες. Και τώρα έρχονται και κλαίνε πάνω από τους νεκρούς συνανθρώπους μας”, είπε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων της Hellenic Train, Νικόλαος Λάζου.

“Αν όλοι αυτοί που περάσαν από τη Λάρισα, λόγω του δυστυχήματος, αφιέρωναν τον χρόνο να πάνε και να γυρίσουν Αθήνα – Λάρισα, Λάρισα – Αθήνα, θα είχαμε έναν καλύτερο σιδηρόδρομο. Δεν φταίει μόνο ένα ανθρώπινο λάθος. Είναι σωρεία λαθών και παραλείψεων στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Δεν υπάρχει σιδηρόδρομος στη Βόρεια Ελλάδα, στη Μακεδονία, στην Πελοπόννησο. Εμείς οι σιδηροδρομικοί απαιτούμε ενιαίο δημόσιο σιδηρόδρομο με κοινωνικά χαρακτηριστικά. Ζητάμε ασφάλεια στους χώρους εργασίας. Δεν μπορούμε να δουλεύουμε με ανασφάλεια στα μηχανοστάσια, και όπου αλλού, στους -3 και -4 βαθμούς. Ζητάμε από το ελληνικό κράτος να παρέχει τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας”, συμπλήρωσε ο κ. Λάζου.
Γενιδούνιας: “Δίνουμε μια υπόσχεση: Δεν ξεχνάμε”

“Όλα αυτά που καταγγέλαμε οι εργαζόμενοι, με εξώδικα, με αγωγές, με απεργίες που έβγαιναν παράνομες και καταχρηστικές, όλα πρέπει να απαντηθούν. Οφείλουν μια απάντηση στην ελληνική κοινωνία, γιατί πλέον το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τους μηχανοδηγούς, τους σιδηροδρομικούς, τους τεχνίτες, τους συναδέλφους στο προσωπικό κίνησης, τους σταθμάρχες, αφορά το σύνολο της κοινωνίας”, ανέφερε από το βήμα των ομιλητών, ο πρόεδρος των Μηχανοδηγών του ΟΣΕ, Κώστας Γενιδούνιας.

“Μέχρι σήμερα δεν έχουν βγει οι εταιρείες να μιλήσουν, να δώσουν μια εξήγηση. Δεν θα απολογηθούμε εμείς, οι εργαζόμενοι, για τα λάθη των υπευθύνων. Αυτό να το βάλουν καλά στο μυαλό τους. Εμείς θα πάμε τα πράγματα εκεί που πρέπει. Το χρωστάμε σε όσους είναι εδώ και σε όλους όσοι παρακαλουθούν παγωμένοι αυτό που γίνεται. Και θα συνεχίσουμε. Γιατί μέχρι σήμερα δεν μας έχει καλέσει κανείς, ούτε ένας, να μας πει τι έγινε εκεί. Νιώθουμε μεγάλη οργή και θυμό και δίνουμε μια υπόσχεση. Δεν ξεχνάμε. Αυτό και τίποτα άλλο”, κατέληξε και καταχειροκροτήθηκε από το πλήθος των διαδηλωτών.
“Λειτουργούν σταθμοί χωρίς σταθμάρχες”

Ο Χρήστος, μηχανοδηγός του ΟΣΕ, δήλωσε στο NEWS 24/7, ότι “αυτό που οδήγησε στο δυστύχημα των Τεμπών, είναι τα διαχρονικά λάθη και παραλείψεις όσον αφορά τις προμήθειες των συστημάτων ασφαλείας”.

Ο ίδιος επιβεβαίωσε προηγούμενες δημοσιογραφικές έρευνες, σύμφωνα με τις οποίες ο στόλος του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου μειώθηκε δραματικά από το 2000, με αποτέλεσμα πολλοί από τους σταθμούς να λειτουργούν ακόμα και χωρίς σταθμάρχες. “Υπάρχει μεγάλη υποστελέχωση. Παντού. Με πολύ αγώνα έγιναν κάποιες προσλήψεις μηχανοδηγών τα τελευταία χρόνια, αλλά με την αποχώρηση των παλαιότερων, με τις συνταξιοδοτήσεις, έφυγαν οι παλιοί ήρθαν οι καινούργιοι και η μεταφορά γνώσης έμεινε στο πόδι, και φτάσαμε να είμαστε πάλι με υποστελεχωμένο προσωπικό” εξήγησε.
“Το έγκλημα αυτό ήταν προδιαγεγραμμένο”, συμπλήρωσε η Σ.Β, εργαζόμενη στον ΟΣΕ. “Έφταιγε όλα αυτά τα χρόνια το κράτος και οι κυβερνήσεις τους που έσπασαν τον ΟΣΕ σε χίλια κομμάτια, για να βγάζουν κέρδη. Πενήντα εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο έδιναν στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και μετά στη Hellenic Train και δεν τα έδιναν για την ασφάλεια του σιδηρόδρομου, γιατί ο ΟΣΕ ήταν ζημιογόνος γι’ αυτούς. Αυτοί ευθύνονται. Πρέπει να παλέψουμε να αποδοθούν οι ευθύνες. Και που παραιτήθηκαν τι έγινε; Τόσα χρόνια; Τι έκαναν για να εξασφαλίσουν ότι όντως τα τρένα θα κινούνται με ασφάλεια;” ανέφερε μεταξύ άλλων.
“Όλοι οι υπεύθυνοι γνώριζαν” κατήγγειλε ο πρόεδρος της ΠΕΠ ΤραινΟΣΕ

“”Η ζωή μας μετράει”. Το ακούω αυτές τις μέρες, από τα χείλη όλων όσοι βρέθηκαν στους δρόμους. Είδα αυτό το σύνθημα γραμμένο σε δράσεις διαμαρτυρίας στα σχολεία και στα πανεπιστήμια σε όλη την Ελλάδα. Για μας τους σιδηροδρομικούς ήταν ένα από τα δύο πράγματα που μάθαμε κατά την εκπαίδευσή μας από τους παλαιότερους και διδάξαμε και εμείς τους νεότερους. Η ζωή όλων, εργαζομένων και επιβατών, μετράει. Το δεύτερο πράγμα ήταν: ο σιδηρόδρομος πάνω απ’ όλα. Αυτές τις δύο προτεραιότητες είχαμε και ως συνδικάτα όλα τα προηγούμενα χρόνια” ανέφερε ο πρόεδρος της ΠΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Βασίλης Ζαβογιάννης, κατά την ομιλία του.
“Όταν οι σιδηροδρομικοί φωνάζαμε να μην σπάσουν οι εταιρείες εξυπηρετούσαμε αυτούς τους δύο στόχους. Θέλαμε ένα σιδηρόδρομο πρωταγωνιστή στις μετακινήσεις και μεταφορές, έναν σιδηρόδρομο ασφαλή με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας. Τότε μας έλεγαν “συντεχνία”. Δεν ασχολούταν κανείς με τα λόγια μας. Έφτανε μόνο να μας δυσφημίσουν στην κοινή γνώμη.

Χάθηκαν τόσες ψυχές, τόσα όνειρα και τολμούν να κάνουν ότι δεν ήξεραν. Ποιόν κοροϊδεύουν; Όλοι οι υπεύθυνοι γνώριζαν. Και γνώριζαν και τις λεπτομέρειες. Γιατί όχι μόνο είχαμε ενημερώσει τους πάντες αλλά είχαμε γίνει και πολύ ενοχλητικοί” σημείωσε, μεταξύ άλλων και κατέληξε, “σήμερα μετρηθήκαμε και είμαστε λιγότεροι, αλλά θα γίνουμε πολλοί. Το χρωστάμε σε όσους χάθηκαν. Δεν θα τους χαρίσουμε ούτε τα όνειρά μας ούτε τις ζωές μας”.
“Σε άθλια κατάσταση και τα σχολικά λεωφορεία”

“Βρίσκομαι εδώ σήμερα επειδή χάθηκαν τόσες ζωές άδικα. Η υποστελέχωση και οι ελλείψεις δεν συμβαίνουν μόνο στους σιδηρόδρομους, συμβαίνει γενικώς στις μεταφορές. Ο δικός μου κλάδος, στα σχολικά λεωφορεία, έχει παραμεληθεί εντελώς εδώ και πολλά χρόνια. Δουλεύουμε με συμβάσεις μειωμένου ωραρίου, οι συνθήκες είναι τραγικές. Πλέον δεν μπορούμε να ζήσουμε με τους μισθούς που υπάρχουν. Φανταστείτε ότι ένας εργαζόμενος, ο οποίος δουλεύει 4 ώρες την ημέρα πληρώνεται με 350 ευρώ”, δήλωσε ο Σκούρης Αντώνιος, οδηγός σχολικών λεωφορείων.

“Δυστυχώς είναι ο μόνος κλάδος, που στους μειωμένου ωραρίου εργαζόμενους επιτρέπει να παρέχουν το ωράριό τους σπαστό. Επίσης, δεν γίνεται έλεγχος από το κράτος, με αποτέλεσμα πολύ μεγάλος στόλος σχολικών λεωφορείων να είναι σε άθλια κατάσταση. Τα οχήματα δεν είναι συντηρημένα, όπως πρέπει. Ενώ το άλλο μεγάλο πρόβλημα είναι ότι έρχονται άνθρωποι, που δεν γνωρίζουν το αντικείμενο. Κατά τη γνώμη μου, ο οδηγός σχολικού θα έπρεπε να έχει πιστοποιήσεις, να έχει ειδική εκπαίδευση (πχ. ΚΑΡΠΑ, αλλεργικό σοκ), γιατί συμβαίνουν πάρα πολλά μέσα στα σχολικά”, κατήγγειλε.

“Κανένας, παρά τις διαμαρτυρίες μας και τα υπομνήματα που έχουμε στείλει στα υπουργεία, δεν έχει στρέψει το βλέμμα του στον κλάδο μας” κατέληξε.
Απρόκλητη επίθεση της Αστυνομίας στους διαδηλωτές

Μετά το τέλος των ομιλιών και ενώ όλα κυλούσαν ομαλά στην ειρηνική και μαζική συγκέντρωση στο Σύνταγμα, δυνάμεις των ΜΑΤ πέταξαν δακρυγόνα και κρότου λάμψης, επιχειρώντας να διασπάσουν τη συγκέντρωση και δημιουργώντας μία αποπνικτική ατμόσφαιρα. Αμέσως μετά ακολούθησε επέμβαση της Ομάδας “Δράση”.

Βίντεο ντοκουμέντο του NEWS 24/7 δείχνει άνδρες της αστυνομίας να εφορμούν, σαν συμμορία χούλιγκαν, εναντίον του πλήθους που είχε απομείνει στο Σύνταγμα μετά την επέμβαση των ΜΑΤ και παρά το ήρεμο κλίμα που επικρατούσε να πετούν κρότου λάμψης στα πόδια όσων βρίσκονταν στο σημείο.
Στη συνέχεια, τα επεισόδια επεκτάθηκαν προς την Ομόνοια, με την ατμόσφαιρα να είναι ιδιαιτέρως αποπνικτική. Μάλιστα στο Twitter κυκλοφορεί ένα βίντεο που δείχνει άνδρα των ΜΑΤ να ρίχνει απερίσκεπτα χημικά μέσα στο σταθμό του μετρό, προκαλώντας πανικό και δύσπνοια σε όσους ήταν μέσα.