Οι Παριζιάνοι αποφάσισαν να τριπλασιάσουν το κόστος στάθμευσης για τα μεγάλα τζιπ (SUV), καθώς η πόλη στοχεύει στην αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της κλιματικής αλλαγής, ξεκινώντας από τους οδηγούς μεγάλων και ρυπογόνων αυτοκινήτων.
Σε δημοψήφισμα που έγινε πρόσφατα και το οποίο παρακολούθησαν στενά άλλες πρωτεύουσες, συμπεριλαμβανομένου του Λονδίνου, το 54,6% των κατοίκων της πόλης ψήφισε υπέρ των ειδικών τελών στάθμευσης για τα SUV. Ωστόσο, η προσέλευση –περίπου 5,7% των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων του Παρισιού– ήταν χαμηλότερη από ό,τι ήλπιζαν οι υπέρμαχοι του μέτρου.
Γαλλία: Πρέπει τα SUV να πληρώνουν ακριβότερα το πάρκινγκ;
«Οι Παριζιάνοι έχουν κάνει μια σαφή επιλογή και θα ακολουθήσουν και άλλες πόλεις», δήλωσε η σοσιαλίστρια δήμαρχος του Παρισιού, Αν Ινταλγκό, προσθέτοντας ότι η οδική ασφάλεια και η ατμοσφαιρική ρύπανση ήταν οι βασικοί λόγοι που το θέμα τέθηκε σε ψηφοφορία.
Η Ινταλγκό, υπενθυμίζεται στον Guardian, είχε χαρακτηρίσει την προσπάθεια περιορισμού των SUV μέσω της αύξησης των τιμών στάθμευσης «μια μορφή κοινωνικής δικαιοσύνης». Είπε ότι σκοπός ήταν να στοχοποιηθούν οι πλουσιότεροι οδηγοί ακριβών, βαρέων και ρυπογόνων αυτοκινήτων που δεν έχουν ακόμη προσαρμόσει τη συμπεριφορά τους στην κλιματική κρίση.
Τα νέα τιμολόγια στάθμευσης ενδέχεται να τεθούν σε ισχύ στις αρχές Σεπτεμβρίου. Το κόστος της στάθμευσης στον δρόμο για ένα SUV ή 4×4 θα αυξηθεί σε 18 ευρώ την ώρα στο κέντρο του Παρισιού και 12 ευρώ την ώρα στην υπόλοιπη πόλη.
Οι τιμές θα ισχύουν για οχήματα βάρους άνω των 1,6 τόνων με κινητήρα εσωτερικής καύσης ή υβριδικά οχήματα και άνω των 2 τόνων για ηλεκτρικά οχήματα. Το μέτρο δεν θα ισχύσει για τους κατοίκους της πόλης.
Ο Τονί Ρενουσί, διευθυντής της ομάδας εκστρατειών για την ποιότητα του αέρα Respire, είπε: «Το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας είναι μια νίκη για την ποιότητα ζωής των κατοίκων του Παρισιού». Πρόσθεσε ότι το Παρίσι έστελνε ένα μήνυμα ότι «η παρουσία αυτών των εποχούμενων τεράτων δεν ήταν πλέον επιθυμητή στους δρόμους μας». Ο Εμανουέλ Γκρεγουάρ, αντιδήμαρχος του Παρισιού, έγραψε στο X λίγο πριν ξεκινήσει η ψηφοφορία: «Πιο βαριά, πιο επικίνδυνα, πιο ρυπογόνα…
Τα SUV είναι περιβαλλοντική καταστροφή». Πέρυσι, το Παρίσι διεξήγαγε παρόμοια ψηφοφορία σχετικά με το αν θα απαγορεύσει τα νοικιασμένα ηλεκτρικά σκούτερ και στη συνέχεια έγινε η πρώτη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που το έκανε.
Η συμμετοχή σε εκείνην την ψηφοφορία –103.000 άτομα, περίπου το 7% των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων– ήταν υψηλότερη από την ψηφοφορία για τα SUV. Υπό την Ινταλγκό, το Παρίσι ασκεί συνεχόμενη πίεση στους οδηγούς, αυξάνοντας το κόστος στάθμευσης και σταδιακά απαγορεύοντας τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, ενώ επέκτεινε το δίκτυο ποδηλατοδρόμων στη γαλλική πρωτεύουσα.
Η πόλη, επίσης, μείωσε τον αριθμό των θέσεων στάθμευσης στους δρόμους προκειμένου να κατευθύνει τους οδηγούς στη χρήση των υπογείων χώρων στάθμευσης. Σύμφωνα με τη δημοτική αρχή, υπήρξε αύξηση κατά 71% στη χρήση ποδηλάτων μεταξύ το τέλος του lockdown.
Ο αντιδήμαρχος του Παρισιού, αρμόδιος για τις μεταφορές, Νταβίντ Μπελιάρ, του κόμματος των Πρασίνων, είπε ότι περίπου 10% των οχημάτων στο Παρίσι θα πληγούν από τα υψηλότερα τέλη στάθμευσης, τα οποία θα μπορούσαν να αποφέρουν έως και 35 εκατ. ευρώ για την πόλη κάθε χρόνο.
Στον αντίποδα, η ομάδα αυτοκινητιστών 40 Millions d’Automobilistes έχει υποστηρίξει ότι οι οδηγοί πρέπει να είναι ελεύθεροι να επιλέγουν ό,τι όχημα θέλουν, προειδοποιώντας ότι η κίνηση για αύξηση των τιμολογίων στάθμευσης ήταν αδικαιολόγητη και έργο «μιας μειονότητας κατά των αυτοκινήτων». Ο υπουργός Περιβάλλοντος της Γαλλίας, Κριστόφ Μπεσί, δήλωσε στο τηλεοπτικό δίκτυο RTL ότι η αύξηση των τελών στάθμευσης για τα SUV ισοδυναμεί με «τιμωρητικό περιβαλλοντισμό».
Πηγή: Protagon.gr