Η Sweetgreen, μια αμερικανική αλυσίδα ταχυφαγείων με ειδίκευση στις σαλάτες, αλλά και άλλες αλυσίδες ταχυφαγείων στις ΗΠΑ προσπαθούν να εντάξουν με ταχύ ρυθμό τις τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) στον τρόπο λειτουργίας τους σε κάθε επίπεδο.

Αυτόματα μηχανήματα εξυπηρέτησης πελατών που λαμβάνουν την παραγγελία του πελάτη και προτείνουν πιάτα με βάση προηγούμενες παραγγελίες του, ρομποτικοί μάγειρες, ρομποτικοί μπάρμαν, ρομποτικοί σερβιτόροι που λειτουργούν με ΤΝ και άλλα συστήματα αυτής της ραγδαία εξελισσόμενης τον τελευταίο έναν χρόνο τεχνολογίας, χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερο τα καταστήματα εστίασης.

Οπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η ειδησεογραφική ιστοσελίδα Axios, αυτές οι τεχνολογίες εξοικονομούν εργατικό δυναμικό σε μια εποχή που υπάρχει έλλειψη εργαζομένων στον κλάδο και σε ορισμένες χώρες όπως η Ιαπωνία οι επιχειρηματίες της εστίασης δεν βρίσκουν καν το απαραίτητο προσωπικό ώστε να παραμένουν ανοιχτά τα καταστήματα τους.

Επιπλέον, τα συστήματα και εργαλεία ΤΝ φαίνεται ότι περιορίζουν τα ανθρώπινα λάθη που γίνονται στις παραγγελίες, ενώ παράλληλα δημιουργούν ένα περιβάλλον και μια συνθήκη που ενθαρρύνει τους πελάτες να παραγγείλουν περισσότερα πράγματα από όσα αρχικά είχαν αποφασίσει.

Οσο προηγμένα και αν είναι, όμως, αυτά τα συστήματα, δεν παύουν να είναι μηχανές που μπορεί κάποια στιγμή να παρουσιάσουν δυσλειτουργίες και αστοχίες – για παράδειγμα, ένα μηχάνημα λήψης παραγγελιών να καταγράψει ότι κάποιος πελάτης ζήτησε 30 μπέργκερ ή δέκα γλυκά.

Υπάρχουν τέτοιες περιπτώσεις, με τους πελάτες να σπεύδουν να καταγράψουν το γεγονός με το κινητό τους τηλέφωνο και να κάνουν σχετικές αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είτε εν είδει χιουμοριστικού περιστατικού είτε για να παραπονεθούν δημοσίως

Οι εφαρμογές

Η ΤΝ έχει γίνει η «μεγαλύτερη τεχνολογική τάση στα εστιατόρια γρήγορης εξυπηρέτησης» αναφέρει το Nation’s Restaurant News, που καλύπτει ειδησεογραφικά και με διάφορες άλλες υπηρεσίες τον κλάδο της εστίασης στις ΗΠΑ.

Ιδού ορισμένα μόνο παραδείγματα: Η Wendy’s συνεργάστηκε με το Google Cloud για να εισαγάγει τον φωνητικό αυτοματισμό στις παραγγελίες που παραδίδονται κατευθείαν στα αυτοκίνητα (drive thru).

Η αλυσίδα εστίασης IHOP συνεργάζεται με το Google Cloud, προσφέροντας εξατομικευμένες προτάσεις σε άτομα που παραγγέλλουν διαδικτυακά. Η Chipotle του μεξικάνικου φαγητού δοκιμάζει ένα αυτοματοποιημένο σύστημα από μια εταιρεία με την ονομασία Hyphen για να τοποθετούνται τα γαρνιρίσματα σε μπολ ή σαλάτες που παραγγέλλονται μέσω μιας εφαρμογής. Η Sweetgreen εξαγόρασε τη Spyce, μια ρομποτική εταιρεία παρασκευής φαγητού, και χρησιμοποιεί την τεχνολογία της για να επιταχύνει την εξυπηρέτηση, προετοιμάζοντας πιο γρήγορα τις σαλάτες.

Το White Castle, που ειδικεύεται στα μπέργκερ, χρησιμοποιεί ΤΝ για την αυτοματοποίηση των παραγγελιών. Η τεχνολογία με την οποία έρχεται σε επαφή ο πελάτης στα εστιατόρια είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου «χρήση της τεχνολογίας στον κλάδο της εστίασης».

Οι περισσότερες εφαρμογές πραγματοποιούνται πίσω από τον χώρο φιλοξενίας των πελατών: στη διαχείριση αποθεμάτων, στον προγραμματισμό των εργαζομένων και στην ασφάλεια των τροφίμων

.

Κάνουν την εμφάνισή τους και διαφόρων ειδών αστοχίες και προβλήματα, όπως μια ρομποτική φριτέζα που αποφάσισαν να εντάξουν στις κουζίνες τους τα McDonald’s, αλλά τελικά αποδείχτηκε μη εξυπηρετική και την απέσυραν.

Ομως η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας ΤΝ, ειδικά τον τελευταίο έναν χρόνο, μετά την έλευση των συστημάτων γενετικής νοημοσύνης όπως το ChatGPT, έχει προκαλέσει μια πραγματική τεχνολογική επανάσταση στην οποία συμμετέχει πλέον, και μάλιστα δυναμικά, ο κλάδος της εστίασης.

«Η ιδέα των ρομπότ και όλων αυτών των πραγμάτων, ενώ μπορεί να είναι εξαιρετική για να συγκεντρώνει πρωτοσέλιδα, δεν είναι πρακτική για τη συντριπτική πλειονότητα των εστιατορίων» είχε δηλώσει πέρυσι ο διευθύνων σύμβουλος της McDonald’s, Κρις Κεζίμπσνκι. Τα στοιχεία δείχνουν ότι δεν ισχύει πλέον.

Πηγή: Protagon.gr