Χαμός επικρατεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση μετά τη δημοσίευση μιας προτεινόμενης λίστας με τις βλάβες που καθιστούν ένα ΙΧ ακατάλληλο για κυκλοφορία.

Σε δεκάδες χιλιάδες ανέρχονται στην Ευρώπη τα παλαιά αυτοκίνητα, τα οποία με δεδομένο ότι φέρουν και ξεπερασμένες τεχνολογίες και φθορές σε κρίσιμα συστήματά τους, δεν μπορούν να εγγυηθούν την ασφάλεια των επιβατών τους.

Ο γερασμένος στόλος των ΙΧ επί ευρωπαϊκού εδάφους δεν έχει περάσει απαρατήρητος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία δείχνει αποφασισμένη να απομακρύνει από τους δρόμους της όσα αυτοκίνητα υπονομεύουν την οδική ασφάλεια.
Ειδικότερα, τον Ιούλιο του 2023 η Κομισιόν δημοσίευσε κείμενο με μια προτεινόμενη λίστα με κάποιες βλάβες, τις οποίες εφόσον φέρει ένα αυτοκίνητο τότε λογίζεται ως Όχημα στο Τέλος του Κύκλου Ζωής του (ΟΤΚΖ), κάτι που θα το καθιστά αυτόματα ακατάλληλο για κυκλοφορία. Μεταξύ άλλων, ως ΟΤΚΖ χαρακτηρίζεται ένα ΙΧ που βρίσκεται σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω καταστάσεις:

Κομμένο ή διαμελισμένο
Καμένο ολοσχερώς σε σημείο που έχει καταστραφεί ο χώρος του κινητήρα ή ο χώρος των επιβατών
Τα δομικά εξαρτήματα ασφαλείας έχουν μη αναστρέψιμα και μη αντικαστασίσιμα τεχνικά ελαττώματα
Η επισκευή του αυτοκινήτου απαιτεί την αντικατάσταση του κινητήρα, του κιβωτίου ταχυτήτων, του αμαξώματος ή του πλαισίου
Το όχημα έχει βυθιστεί μέχρι το ταμπλό με ζημιά στον κινητήρα ή το ηλεκτρικό σύστημα
Διαρροή υγρών (μπαταρίας κ.ο.κ.)
Υπερβολικά φθαρμένα εξαρτήματα (τιμόνι, φρένα κ.ο.κ.)
Αν η αξία του είναι μικρότερη από το ποσό που απαιτείται για να επισκευαστεί

Στις προαναφερθείσες περιπτώσεις το προσχέδιο της ΕΚ αναφέρει ότι ο το όχημα δεν είναι σε κατάσταση να κυκλοφορεί στους δρόμους.

Το εν λόγω προσχέδιο της Κομισιόν σχολιάστηκε από την Isabella Tovaglieri, Ιταλίδα ευρωβουλευτή, μέλος της Επιτροπής Βιομηχανίας και Ενέργειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Η Tovaglieri έκανε λόγο για ένα μέτρο-σοκ που έχει ως στόχο να στερήσει από τους ιδιοκτήτες των ΙΧ το δικαίμωνα να αποφασίζουν οι ίδιοι πότε θα αποσύρουν το αυτοκίνητό τους. Υποστήριξε δε ότι στο μέλλον δεν αποκλείεται να οι ιδιοκτήτες ΙΧ να λαμβάνουν από την αρμόδια υπηρεσία Μεταφορών μια ειδοποίηση που θα μας ενημερώνει ότι το αυτοκίνητό τους έχει καταστεί άχρηστο και ως εκ τούτου θα απαγορεύεται η κυκλοφορία του.
Η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Η Κομισιόν δεν άργησε να απαντήσει, με εκπρόσωπό της να ξεκαθαρίζει ότι δεν υπάρχει τίποτα σε αυτό το προσχέδιο που να εμποδίζει τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, τα οποία βρίσκονται σε οποιαδήποτε κατάσταση, να προσπαθήσουν να τα επισκευάσουν».

Πρόσθεσε δε ότι «μόνο στην περίπτωση πώλησης του αυτοκινήτου, θα υπάρχουν κανόνες που θα επιτρέπουν στις αρχές να προσδιορίσουν εάν το αυτοκίνητο είναι όντως αυτοκίνητο ή δεν είναι πια αυτοκίνητο αλλά μάλλον ένα κομμάτι σκραπ που πρέπει να υποβληθεί σε επεξεργασία σύμφωνα με με τους κανονισμούς για τα απόβλητα».

Σύμφωνα με το στέλεχος της ΕΕ, τα νέα κριτήρια δεν θα αναγκάσουν τους οδηγούς να αποχωριστούν τα αγαπημένα τους αυτοκίνητα, εκτός εάν είναι πρακτικά αδύνατο να χρησιμοποιηθούν.
www.carandmotor.gr