Πόσες από εμάς έχουμε νιώσει αληθινό φόβο στις νυχτερινές μετακινήσεις στην πόλη, σε σημείο ίσως να αναγκαστούμε να περιορίσουμε τις διαδρομές μας ή να ζητάμε από κάποιον να μας συνοδεύσει μέχρι το σπίτι;

Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα, κάνοντας τις γυναίκες λιγότερο ευάλωτες στην ανασφάλεια αλλά και στις επιθέσεις στο δρόμο, το Μόντρεαλ, στον Καναδά, διαμόρφωσε τις λεωφορειακές γραμμές του στη διάρκεια της νύχτας έτσι ώστε τα οχήματα να αφήνουν τις επιβάτιδες όσο το δυνατόν πιο κοντά στο σπίτι τους.

«Το αίσθημα ανασφάλειας και φόβου περιορίζει κατά πολύ τη χρήση του δημόσιου χώρου από τις γυναίκες, ειδικά κατά τις βραδινές ώρες» 

Tο πώς η έμφυλη βία (και ο φόβος αυτής) επηρεάζει τις συμπεριφορές κινητικότητας στη Θεσσαλονίκη μελέτησαν οι πολεοδόμοι-χωροτάκτριες Μαρία Παπαδημητρίου και Μαρία Σάσσαλου. “Η έρευνα απέδειξε ότι το αίσθημα ανασφάλειας και φόβου περιορίζει κατά πολύ τη χρήση του δημόσιου χώρου από τις γυναίκες, ειδικά κατά τις βραδινές ώρες. Kάποιες αυτός ο φόβος τις αποκλείει εντελώς, δεν βγαίνουν καν το βράδυ, ενώ κάποιες άλλες θα βγουν μόνο υπό συγκεκριμένες συνθήκες, δηλαδή με συνοδεία ή με ταξί.

Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι τα περισσότερα περιστατικά παρενόχλησης λεκτικής και σωματικής έγιναν στο κέντρο της πόλης (…)”.

Στα πάρκα, τους δρόμους, τις συγκοινωνίες, μια σειρά από παρεμβάσεις είναι εφικτές όσο και αναγκαίες για τη συμπερίληψη των γυναικών και των παιδιών στον αστικό σχεδιασμό.

Ολόκληρο το θέμα με τίτλο “Η πόλη της ισότητας” φιλοξενείται στο τεύχος Νοεμβρίου της “σχεδίας.

marie claire