Η φετινή χρονιά δεδομένα θα διέφερε από οποιαδήποτε άλλη, με τεράστιο χρονικό κενό ανάμεσα στην φετινή και την περσινή απονομή και με μια περίεργη μίξη ταινιών του ‘20 και του ‘21 στις υποψηφιότητες. Την ίδια στιγμή οι περισσότερες ταινίες εξακολουθούν να παραμένουν άγνωστος παράγοντας για τον περισσότερο κόσμο: Στην Ελλάδα μόλις 3 από τις 8 υποψήφιες για Καλύτερη Ταινία έχουν κυκλοφορήσει ως τώρα, ενώ η μία δεν έχει καν διανομή.

Μέσα σε αυτό το πρωτόγνωρο τοπίο, οι υποψηφιότητες ανακοινώθηκαν και ένα μήνα πριν την απονομή, προσπαθούμε να διαβάσουμε τις τάσεις, μαντεύοντας τα φαβορί σε μια χρονιά όπου όλες οι ταινίες μοιάζουν λίγο ως πολύ μυστήρια.

Ας εξετάσουμε τις 10 μεγάλες κατηγορίες, βρίσκοντας το μεγάλο φαβορί (αν υπάρχει) κι ένα δυνατό αουτσάιντερ για την κάθε μία.

  • Βάιολα Ντέιβις (Ma Rainey’s Black Bottom)
  • Άντρα Ντέι (The United States vs. Billie Holiday)
  • Βανέσα Κέρμπι (Pieces of a Woman)
  • Φράνσις ΜακΝτόρμαντ (Nomadland)
  • Κάρεϊ Μάλιγκαν (Promising Young Woman)

Το φαβορί: Κάρεϊ Μάλιγκαν

Η Μάλιγκαν δεν έχει προταθεί για Όσκαρ από τότε που μάγεψε στο «Μια Κάποια Εκπαίδευση», πάνω από μια δεκαετία πριν. Έχει έρθει η στιγμή της, και στοι πολυσυζητημένο «Promising Young Woman» παίζει έναν αιχμηρό, αβανταδόρικο ρόλο μιας γυναίκας σε εκδικητικό σερί απέναντι στην ίδια την κοινωνία.

Το ισχυρό αουτσάιντερ: Η Άντρα Ντέι κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα σε μια από τις μεγάλες εκπλήξεις εκείνης της βραδιάς, και οι μετοχές της έκτοτε ανεβαίνουν. Εξάλλου ποτέ τα Όσκαρ δε μπορούσαν να αντισταθούν σε μια ερμηνεία ρόλου βασισμένου σε αληθινό πρόσωπο.

Α’ Ανδρικός Ρόλος

  • Ριζ Άχμεντ (Sound of Metal)
  • Τσάντγουικ Μπόουζμαν (Ma Rainey’s Black Bottom)
  • Άντονι Χόπκινς (The Father)
  • Γκάρι Όλντμαν (Mank)
  • Στίβεν Γιουν (Minari)

Το φαβορί: Τσάντγουικ Μπόουζμαν

Από τη στιγμή του σοκαριστικού, πρόωρου θανάτου του Μπόουζμαν το περασμένο καλοκαίρι, ήταν εμφανές από το κύμα λατρείας που σηκώθηκε πως εφόσον υπήρχε η κατάλληλη ευκαιρία, το industry θα ήθελε να του απονείμει αυτή την μεγάλη τιμή. Στο «Ma Rainey’s Black Bottom» ο Μπόουζμαν μάγεψε τους θεατές και ουσιαστικά κλείδωσε αυτό το μεταθανάτιο Όσκαρ.

Το ισχυρό αουτσάιντερ: Σε μια άλλη χρονιά ο Ριζ Άχμεντ του «Sound of Metal» θα κέρδιζε με φόρα τον ανταγωνισμό, στο ρόλο ενός ντράμερ που χάνει σταδιακά την ακοή του. Η ταινία έχει κερδίσει το θαυμασμό του industry, έχει προταθεί σε πολλές τεχνικές κατηγορίες και αναμένεται να κερδίσει αρκετές από αυτές. Αν τελικά το κοινό αίσθημα απέναντι στην βράβευση του Μπόουζμαν ατονήσει, ο Άχμεντ είναι εκεί για να το κλέψει.

Β’ Γυναικείος Ρόλος

  • Μαρία Μπακαλόβα (Borat Subsequent Moviefilm)
  • Γκλεν Κλόουζ (Hillbilly Elegy)
  • Ολίβια Κόλμαν (The Father)
  • Αμάντια Σάιφριντ (Mank)
  • Γιου-τζουνγκ Γιουν (Minari)

Το φαβορί: Γιου-τζουνγκ Γιουν

Το «Minari» είναι από τις ταινίες που αποκτούν φόρα όσο πλησιάζουμε στην τελετή και, σε μια κατηγορία ανοιχτή όσο αυτή, ίσως αυτό βοηθήσει. H Γιουν μπορεί να στηρίξει μια τέτοια διάθεση έχοντας τον ξεκάθαρα πιο συναισθηματικό ρόλο σε ένα εξαιρετικό ensemble. Επιπλέον, η Ακαδημία οπωσδήποτε βλέπει εδώ και μια πολύ καλή ευκαιρία να αντιδράσει στην παράξενη περσινή συνθήκη κατά την οποία τα «Παράσιτα» σάρωσαν αλλά δίχως ούτε μία ερμηνευτική υποψηφιότητα.

Το ισχυρό αουτσάιντερ: Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει τίποτα ισχυρό στην συγκεκριμένη κατηγορία, όλες οι υποψήφιες της οποίας έχουν υπάρξει φαβορί σε κάποια φάση, και καμία η νίκη δεν θα εκπλήξει. Ίσως είναι η ευκαιρία για την Μαρία Μπακαλόβα να γίνει η σπάνια αγνά κωμική ερμηνεία που θα τιμηθεί με Όσκαρ.

Β’ Ανδρικός Ρόλος

  • Σάσα Μπάρον Κοέν (Η Δίκη των 7 του Σικάγου)
  • Ντάνιελ Καλούγια (Judas and the Black Messiah)
  • Λέσλι Όντομ Τζούνιορ (One Night in Miami…)
  • Πολ Ράσι (Sound of Metal)
  • Λακίθ Στάνφιλντ (Judas and the Black Messiah)

Το φαβορί: Ντάνιελ Καλούγια

Ο Καλούγια είναι πάντα φανταστικός σε κάθε μικρό ή μεγάλο ρόλο που έχει αναλάβει από τη στιγμή που το «Get Out» τον έκανε σταρ και η τρομερά επιβλητική του παρουσία στην ορμητική ταινία του Σάκα Κινγκ, φαίνεται πως τον έχει μετατρέψει σε ένα από τα αδιαφιλονίκητα φαβορί της βραδιάς.

Το ισχυρό αουτσάιντερ: Αν η παρουσία-έκπληξη του συμπρωταγωνιστή του Καλούγια, Λακίθ Στάνφιλντ, στην ίδια κατηγορία καταλήξει να χωρίσει την ψήφο, τότε κάποιους από τους υπόλοιπους τρεις ίσως μπορέσει να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία. Κι οι τρεις είναι περίπου στο ίδιο επίπεδο, αλλά αν ποντάραμε σε κάποιον ως αουτσάιντερ, θα ήταν ο Σάσα Μπάρον Κοέν λόγω της διπλής του παρουσίας στα φετινά Όσκαρ, με την ταινία του Σόρκιν αλλά και το σίκουελ του «Borat».

Ταινία

  • The Father
  • Judas and the Black Messiah
  • Mank
  • Minari
  • Nomadland
  • Promising Young Woman
  • Sound of Metal
  • Η Δίκη των 7 του Σικάγου

Το φαβορί: Nomadland

Καθόλη τη διάρκεια της σεζόν η ταινία της Κλόι Τζάο εμφανιζόταν ως φιλμ της χρονιάς, με βραβεία σε Βενετία και Τορόντο, καθολική κριτική αποδοχή και ένα ήρεμο, δίχως σκάνδαλα ή ιδιαίτερες αντιδράσεις, πλασάρισμα σε λίστες με τα καλύτερα της χρονιάς και με βραβεία κριτικών και Χρυσές Σφαίρες. Δεν έχει σταματήσει σε κανένα σημείο, κι αν και η κατηγορία Καλύτερης Ταινίας είναι πάντα ανοιχτή σε εκπλήξεις λόγω της ιδιαιτερότητας στο πώς βγαίνει ο νικητής (εν συντομία, ψάχνουμε ταινία με καθολική αποδοχή κι όχι απλά αυτή που θα είχε τα περισσότερα #1 ανάμεσα στα μέλη της Ακαδημίας), δύσκολα φαίνεται πως τελικά θα έχουμε εδώ ανατροπή.

Το ισχυρό αουτσάιντερ: Αν πάντως γίνει αυτό, ψάχνουμε οπωσδήποτε ταινία και με κοινή αποδοχή, αλλά και με ένα αρκετό πάθος από μέρος της Ακαδημίας. Κοινώς, από όλες τις υπόλοιπες αυτή που μοιάζει αυτή τη στιγμή πιο έτοιμη για την ανατροπή είναι το «Minari», ένα εξαιρετικά καλογυρισμένο δράμα με φανταστικές ερμηνείες, για την προσπάθεια μιας οικογένειας Κορεατών να ενσωματωθούν στην Αμερικάνικη κοινωνία.

Σκηνοθεσία

  • Τόμας Βίντερμπεργκ (Another Round)
  • Ντέιβιντ Φίντσερ (Mank)
  • Λι Άιζακ Τσανγκ (Minari)
  • Κλόι Τζάο (Nomadland)
  • Έμεραλντ Φενέλ (Promising Young Woman)

Το φαβορί: Κλόι Τζάο

Από τα πιο σίγουρα βραβεία της τελετής. Ακόμα κι αν η Καλύτερη Ταινία σπάσει, η επιβράβευση εδώ της δημιουργού του «Nomadland» είναι βέβαιη. Πόσο μάλλον σε μια βραδιά που βρίσκεται η ίδια προσωπικά υποψήφια για 4 Όσκαρ και σε μια ιστορική συγκυρία όπου για πρώτη φορά δύο γυναίκες είναι υποψήφιες για το Όσκαρ Σκηνοθεσίας.

Το ισχυρό αουτσάιντερ: Δεν υπάρχει ισχυρό αουτσάιντερ σε αυτή την κατηγορία. Με την εξαίρεση του Βίντερμπεργκ (που είναι εκπληκτικό το ότι βρέθηκε εδώ!) οι άλλοι τρεις έχουν μάλλες ίσες πιθανότητες να βρεθούν στη δεύτερη θέση. Ας πούμε λοιπόν Φίντσερ.

Διεθνές Φιλμ

  • Another Round (Δανία)
  • Better Days (Χονγκ Κονγκ)
  • Collective (Ρουμανία)
  • The Man Who Sold His Skin (Τυνησία)
  • Quo Vadis, Aida? (Βοσνία Ερζεγοβίνη)

Το φαβορί: Another Round

Μια ακόμα κατηγορία που δύσκολα σπάει. Το Δανέζικο «Another Round» θα ήταν έτσι κι αλλιώς το φαβορί εδώ, καθώς ο αναγνωρίσιμος στην Αμερική Μαντς Μίκελσεν πρωταγωνιστεί δίνοντας μια σπουδαία ερμηνεία σε από τις -πολύ απλά- καλύτερες ταινίες της χρονιάς. Όμως η υποψηφιότητα-έκπληξη του Τόμας Βίντερμπεργκ για το Όσκαρ Σκηνοθεσίας οπωσδήποτε δίνει στο φιλμ μια ακόμα επιπλέον ώθηση. Δεν την χρειαζόταν, αλλά τώρα ειδικά θα είναι απίθανο να δούμε ανατροπή.

Το ισχυρό αουτσάιντερ: Το «The Man Who Sold His Skin» είναι από τις μέτριες ταινίες της κατηγορίας όμως το πολύ δυνατό του κόνσεπτ (ένας Σύρος πρόσφυγας μετατρέπει το σώμα του σε ζωντανό έργο τέχνης προκειμένου να μπορεί να εκτεθεί σε μουσείο και άρα να περάσει τα σύνορα) το κάνει υπολογίσιμο στο πλαίσιο της συγκεκριμένης κατηγορίας.

Ντοκιμαντέρ

  • Collective
  • Crip Camp
  • The Mole Agent
  • My Octopus Teacher
  • Time

Το φαβορί: Time

Είναι η καλύτερη ταινία της χρονιάς με ένα πάντα επίκαιρο θέμα (μια Μαύρη γυναίκα που περιμένει την αποφυλάκιση του άντρα της ύστερα από μια εξαντλητική ποινή δεκαετιών) και μεγάλη υποστήριξη από την κριτική. Αυτό δε θα σήμαινε απαραίτητα κάτι, αλλά στην απουσία κάποιου εξόφθαλμου φαβορί, ίσως κάνει τη διαφορά.

Το ισχυρό αουτσάιντερ: Το πολύ δυνατό «Collective» από τη Ρουμανία επαναλαμβάνει το περσινό double του «Honeyland» (ταυτόχρονη υποψηφιότητα για το Διεθνές Φιλμ και Καλύτερο Ντοκιμαντέρ) αλλά όταν υπάρχει υποψήφιο φιλμ του Netflix σε τέτοιες κατηγορίες, πάντοτε έχει προβάδισμα. Οπότε ας μην ξεγράψουμε το «Crip Camp» ή το «Octopus Teacher».

Πρωτότυπο Σενάριο

  • Judas and the Black Messiah
  • Minari
  • Promising Young Woman
  • Sound of Metal
  • Η Δίκη των 7 του Σικάγου

Το φαβορί: Promising Young Woman

Η πολύχρωμα προβοκατόρικη ταινία της πρωτοεμφανιζόμενης Έμεραλντ Φενέλ έχει πολύ μεγάλη υποστήριξη από το industry, κι αν το θέμα και το στυλ της είναι τελικά αρκετά διχαστικά ώστε να μπορέσει να κερδίσει το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, τότε σίγουρα ο δρόμος στην κατηγορία του Σεναρίου είναι ορθάνοιχτος.

Το ισχυρό αουτσάιντερ: Για κάποιο διάστημα φαινόταν πως η «Δίκη» του Άαρον Σόρκιν θα μπορούσε να φτάσει μέχρι και την Καλύτερη Ταινία (κι ακόμα δεν το ξεγράφουμε τελείως), αλλά τελικά αν καταφέρει να παίξει δυνατά για κάποιο από τα μεγάλα Όσκαρ, θα είναι μόνο αυτό.

Διασκευασμένο Σενάριο

  • Borat Subsequent Moviefilm
  • The Father
  • Nomadland
  • One Night in Miami…
  • The White Tiger

Το φαβορί: Nomadland

Το σενάριο του «Nomadland» δεν θεωρείται απαραίτητα η πιο διακριτή αρετή του, όμως σε μια αρκετά αδύναμη κατηγορία, όπως είναι αυτή φέτος, όταν βρίσκεται υποψήφια η ταινία που αναμένεται να επικρατήσει στις μεγάλες κατηγορίες, μπορεί τελικά να επικρατήσει by default.

Το ισχυρό αουτσάιντερ: Επειδή όμως είναι όντως ανοιχτή αυτή η κατηγορία φέτος, ας μην ξεγράφουμε το ενδεχόμενο κάποιας μεγάλης έκπληξης. Όπως του σίκουελ του «Borat», το οποίο ήταν υποψήφιο για Όσκαρ Σεναρίου και για το ορίτζιναλ φιλμ το 2004, και δεν θα μας σοκάρει καθόλου αν το κερδίσει αυτή τη φορά.

*H τελετή των Όσκαρ θα λάβει χώρα τη νύχτα της 25ης προς 26η Απριλίου.