9 τροφές που δεν φανταζόσουν ότι έχουν ζάχαρη!

Το καλοκαίρι είναι εδώ και λίγο πολύ όλες μας θέλουμε να προσέξουμε την σιλουέτα μας. Αν είσαι και εσύ μία από εκείνες που προσπαθούν να κρατήσουν υγιή διατροφή, παρά τους πειρασμούς, τότε πρέπει να προσέξεις περισσότερο αυτά που τρως, καθώς υπάρχουν 9 + 1 τροφές που περιέχουν “κρυφή” ζάχαρη και δεν το φανταζόσουν με τίποτα!

Η κατανάλωση υπερβολικής ζάχαρης μας αφήνει ευάλωτους σε τερηδόνα, παχυσαρκία και διαβήτη τύπου 2. Αν και οι περισσότεροι γνωρίζουν πως υπάρχει ζάχαρη στην σοκολάτα, στα μπισκότα, αλλά και στα ανθρακούχα ποτά, υπάρχουν και άλλα προϊόντα όπως διάφορες σάλτσες, κρασιά κ.α. που περιέχουν κρυμμένη ζάχαρη. Ας δούμε αναλυτικά ποιες είναι αυτές οι τροφές, σύμφωνα με τον Rob Hobson, διατροφολόγο και επικεφαλής διατροφής στο Healthspan και την διαιτολόγο Juliette Kellow.

Granola

Με ένα μείγμα ξηρών καρπών και σπόρων, πολλοί επιλέγουν την granola για το πρώτο γεύμα της ημέρας. Ο Rob Hobson ωστόσο επισημαίνει πως πρέπει να προσέξουμε το μέλι, το σιρόπι και τη ζάχαρη από ζαχαροκάλαμο, που συμβάλλουν στην περιεκτικότητα ζάχαρης. “Αν ψάχνετε για granola που περιέχει λιγότερη ζάχαρη, επιλέξτε εκείνες που περιέχουν απλώς βρώμη, ξηρούς καρπούς, σπόρους και αποξηραμένα φρούτα.”

Κέτσαπ

“Η κέτσαπ προσθέτει λίγα θρεπτικά συστατικά και συνήθως συνοδεύεται από περιττό αλάτι και ζάχαρη, οπότε είναι καλύτερο να την αποφεύγετε”, αναφέρει η διαιτολόγος Juliette Kellow. Υπάρχει βέβαια και η επιλογή χωρίς ζάχαρη που μπορείς να προτιμήσεις.

Χυμός πορτοκάλι

Ο χυμός, ακόμη και αν είναι από φρεσκοστυμμένα φρούτα, περιέχει περίπου 12,2 γρ ζάχαρης ανά 150 ml. Ο Hobson αναφέρει πως μπορούμε να πιούμε έναν την ημέρα καθώς παρέχει πηγή βιταμίνης C και φυλλικού οξέος. Η βιταμίνη C διατηρεί το ανοσοποιητικό μας σύστημα υγιές, ενώ παράλληλα βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου, στο υγιές δέρμα και καταπολεμά την κόπωση.

Ντοματοπελτές

Και όμως ο ντοματοπελτές μπορεί να έχει πρόσθετη ζάχαρη. Η Kellow αναφέρει πως υπάρχει ένα κόλπο ώστε να καταλάβουμε στο περίπου το πόσο ζάχαρη περιέχει, κοιτάζοντας τα συστατικά, “Όσο υψηλότερα εμφανίζεται η ζάχαρη, τόσο περισσότερο περιέχεται στο προϊόν”. Ωστόσο αυτό δεν πάει να πει ότι είναι γεμάτος ζάχαρη. Εάν στα συστατικά το 95% είναι ντομάτες, αυτό αφήνει μόνο το 5% του προϊόντος για τα άλλα συστατικά, εκ των οποίων η ζάχαρη μπορεί να αποτελεί μόνο 1%.

Αποξηραμένα φρούτα

Όπως τα φρέσκα φρούτα, οι σταφίδες, τα δαμάσκηνα και τα αποξηραμένα βερίκοκα μπορούν να είναι ένα θρεπτικό σνακ. Αφαιρώντας το νερό ωστόσο, αυξάνεται η περιεκτικότητα σε ζάχαρη. Η Kellow αναφέρει, “Τα φυσικά σάκχαρα στα αποξηραμένα φρούτα είναι πολύ συμπυκνωμένα, οπότε μπορεί δυνητικά να είναι πιο επιζήμια για τα δόντια από ό,τι τα φρέσκα φρούτα. 

Μέλι

Ενώ το μέλι περιέχει θρεπτικά συστατικά όπως μαγνήσιο, σίδηρο και ψευδάργυρο, έχει και ζάχαρη. Αν και φυσικό, το μέλι θα προκαλέσει αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα σου. Η Kellow τονίζει πως όπως και τα γλυκά, το μέλι θεωρείται δωρεάν “ζάχαρη” και πρέπει να είναι περιορισμένο στην διατροφή μας.

Γιαούρτι (με γεύσεις)

Συχνά θεωρείται ένα υγιεινό γεύμα για τα παιδιά… Το γιαούρτι φράουλας, μπανάνας ή βανίλιας  ωστόσο, μπορεί να έχει 20 γραμμάρια ζάχαρης ανά 125 γραμμάρια. Για να αποφύγεις την έξτρα ζάχαρη μπορείς να δοκιμάσεις το απλό φυσικό γιαούρτι με ξηρούς καρπούς, σπόρους, φρέσκα φρούτα, μαζί με ένα κουταλάκι του γλυκού μέλι, το οποίο θα μείωνε την περιεκτικότητα σε ζάχαρη έως και 75%, δηλώνει ο Hobson.

Λευκό κρασί

Το κόκκινο κρασί έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, αλλά το λευκό κρασί μπορεί να περιέχει 3 γραμμάρια γλυκών ουσιών ανά 125 γραμμάρια, τα οποία προέρχονται από σταφύλια. “Η ποσότητα σε ένα ποτήρι μπορεί να μην φαίνεται πάρα πολύ, αλλά πολλοί πίνουν περισσότερα από ένα ποτήρι, και η υπερβολική κατανάλωση ποτών σημαίνει μεταξύ άλλων και περισσότερη ζάχαρη στον οργανισμό μας, λέει ο Hobson.

Chilli sauce

Η σάλτσα τσίλι μπορεί να έχει 6,5 γρ ζάχαρη ανά κουταλιά της σούπας.”Τα σάκχαρα σε αυτό προέρχονται συνήθως από ζάχαρη από ζαχαροκάλαμο και σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης, λέει ο Hobson, και συνεχίζει λέγοντας, “Μπορείτε να βρείτε ποικιλίες με χαμηλότερη περιεκτικότητα σε ζάχαρη αυτής της σάλτσας.”

Κατεψυγμένα γεύματα

Παρόλο που είναι συνήθως γνωστό ότι τα κατεψυγμένα γεύματα μπορεί να έχουν αρκετά στατιστικά νατρίου, είναι επίσης εξίσου “ένοχα” γιατί κρύβουν πρόσθετα σάκχαρα. Ναι, πιθανότατα ακόμη περισσότερη ζάχαρη από τη βάφλα που έφαγες στην βόλτα σου. Ψάξε κατεψυγμένα ορεκτικά που περιέχουν λιγότερα από 10 γραμμάρια ανά μερίδα και ρίξε μια καλή ματιά στη λίστα συστατικών για να βεβαιωθείς ότι, μαζί με τη ζάχαρη, δεν περιλαμβάνονται άλλα περίεργα πρόσθετα όπως MSG ή μερικώς υδρογονωμένα έλαια.

Να θυμάσαι πως οτιδήποτε με 5 γρ ή λιγότερη ζάχαρη ανά 100 γρ θεωρείται “χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη”, ενώ οτιδήποτε από 22,5 γρ ανά 100 γρ θεωρείται “υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη”.

Start typing and press Enter to search